Renault Saviem.

Saviem, het belangrijkste Franse bedrijfswagenmerk, en dochteronderneming van Renault, biedt voor alle vervoersproblemen een oplossing op maat.

Drie modellen in vele uitvoeringen en veel met benzine- of dieselmotor naar keuze t.w. SG2, SG3 en SB2 vormen de "lichte lijn" in het uitgebreidem Saviem-gamma. De "lichte lijn" heeft laatvermogens van 1080kg tot 2620kg. De SG2 en de SB2 zijn zowel met benzine- als dieselmotor leverbaar. De SG3 is uitsluitend leverbaar met dielselmotor.

Een stukje historie:

De basis van Saviem ligt in 1955. Resultaat van een fusie tussen Latil, het vrachtwagendepartement van Renault en Somua. Vanaf 1963 is met M.A.N. een motor ruil contract afgesloten. In 1965 sluit Richard Continental zich aan. De lichtere Renault's worden Saviem genoemd, de naam Renault werd alleen voor bestelwagens/busjes en Pick-up's gebruikt. In 1975 sluit ook Sinpar zich bij het bedrijf Saviem. In 1978 fusioneren Berliet en Saviem om samen de enige Franse constructeur van zware voertuigen te worden. In 1978 wordt het de huidige naam "Renault Véhicules Industriels", de Renault divisie van de zware voertuigen.

    Benzinemotor: cilinderinhoud 2.6 liter; vermogen 72 DIN-pk. (53kW)

    Dieselmotor:   cilinderinhoud 3.3 liter; vermogen 70 DIN-pk (51kW)

          

Door en door beproefde motoren met een lange levensduur en economisch in gebruik. Snel en soepel rijden in het drukke verkeer is geen probleem; denkt u maar aan het drukke Parijs waar de Saviems een vertrouwde verschijning in het stadsverkeer zijn.

Op de SG2 is automatische transmissie als extra leverbaar.

De onafhankelijke voorwielophanging en achterwielophanging met bladveren of schroefveren en teleskopische schokbrekers zorgen voor een goede wegligging en soepele vering.

Zelfs de meest breekbare lading wordt hierdoor probleemloos en zonder beschadiging getransporteerd.

Een krachtig en efficiënt remsysteem met gescheiden circuits, rembekrachtiger en remdrukbegrenzer vormt een ander pluspunt voor probleemloos transport.

 

Het komfort.

Het komfort van de SG2. SG3 en SB2 staat op een hoog peil.De cabine is ruim en heeft een efficiënt ventilatie/verwarmingssysteem. Daarnaast zijn asbak, kapstokhaak, 2 zonnekleppen en een afsluitbaardashboardkastje opgenomen in de standaarduitvoering.

De bestuurdersstoel is verstelbaar, zowel in de lengterichting als wel de stand van de rugleuning.

Een derde stoel kan als extra worden bijgeleverd.

In één oogopslag is het complete dashboard te overzien; snelheidsmeter, kilometerteller, dagteller, toerenteller (extra). kontrolelampjes voor akkulading, vóórverwarming, koplampen, oliedruk, temperatuur, etc.

Alle knoppen zijn bij elkaar gegroepeerd en onder direkt handbereik.

Nieuw is de vloerpook waarmee het schakelen door de vier gesynchroniseerde versnellingen tot een plezier wordt gemaakt.

 

 

Het chassis

 

Het chassis - als van een zware vrachtwagenas! - aantoonbare degelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid.

Er moet heel wat gebeuren voor een Saviem "rugklachten" krijgt.

Het oersterke chassis is nauw verwant aan dat van zware vrachtwagens.

Vormvast met langs- en dwarsleggers uit koudgeperst staal.

Autogenisch gelast.

Deze volmaakte vormvastheid maakt opbouw mogelijk van lichte carrosserieën met een groot volume.

 

 

De chassis-cabine

 

 

De confortabele en robuuste Renautl Saviems zijn als chassis-cabine verkrijgbaar.

Dat wil dus zeggen: als - bijna - komplete bedrijfswagen maar dan nog zonder opbouw.

Daarom kunt u met een SG2 of SG3 alle kanten uit.

U krijgt precies de carrosserie die u wenst en nodig heeft.

Of u nu eiren. computeronderdelen, bloemen of bouwmaterialen vervoert.

Het voordeel is niet alleen veelzijdigheid.

Denk eens aan de besparing als u zo'n twee keer het klokje hebt rondgereden.

De chassis-cabine kan dan door een nieuwe worden vervangen, terwijl u de bestaande carrosserie kunt blijven gebruiken.

 

 

SG2 - leverbaar in drie uitvoeringen

Chassis-cabine

Met de keuze uit twee wielbassen t.w. 2.680 en 3.240 mm kunt u met recht alle kanten uit.

 

Vrachtauto's met open laadbak.

De SG2 is ook in fabrieksuitvoering leverbaar met openlaadbak.

Tegen meer prijs is een huifzeil leverbaar.

 

Gesloten bestel

Leverbaar in diverse uitvoeringen.

Korte en lange wielbasis met of zonder verhoogd dak, met of zonder zijschuifdeur.

 

 

SB2 gesloten bestelwagens

 

Gesloten bestelwagens met extra lage laadvloer (45cm boven de grond).

Leverbaar met benzine- of dieselmotor en korte of lange wielbasis.

Via de brede schuifdeur (1.75 x 1.11 meter) kunnen standaard-pallets gemakkelijk worden geladen en gelost.

 

SG3 Chassis - cabine

 

De SG3 kan als chassis-cabine en als gesloten bestelwagen worden geleverd, met korte (2.68 meter), normale (3.24 meter) en lange (3.64 meter) wielbasis.

Alle type zijn uitgerust met 4-cilinder dieselmotor, met een vermogen van 70 DIN-pk.

Bij uitstek geschikt voor ruw terrein door met bladveren, teleskopische schokbrekers enstabilisatorstang, uitgeruste achterbrug met dubbel lucht.

Vóór onafhankelijke wielophanging met schroefveren en teleskopische schokbrekers.

 

Nederlandse Saviem

 

Heeft u nog een mooie Saviem foto in uw archief. Mail ons.