De heer Guy Grosset Grange, zie foto, krijgt in 1952 de opdracht om een klein vrachtwagentje te gaan ontwikkelen dat kon worden aangedreven met de motor van de 4CV: “ De Renault Estafette.”

Guy Grosset Grange 

Guy Grosset Grange

 

Als voorbeeld diende een Duitse Gutbrod-bestelwagen, de tweetakt motor werd eruit gehaald en die van de 4CV er voor in de plaats gezet, het nuttige laadvermogen zou 600 kg worden, de hoogte en breedte werden vastgesteld en het stond van het begin af aan vast dat de laadvloer zo laag mogelijk moest blijven.  Dit noopte tot voorwielaandrijving en sloot de Volkswagen oplossing uit. Zo ontstond de slogan: “Renault vous vendre un vehicule vide” (Renault verkoopt u een leeg voertuig.)

 

 

De laadvloer is simpel: gewoon van Volkswagen afgekeken! Dubbel plaatstaal met boogrib. Het voorste deel, de motor bevestiging, is gecombineerd met de radiator, de wiel ophanging  en de sturing, Dat deel is zo ontworpen dat het van de cabine af te schroeven is.  Dat voorste stuk werd al snel gedoopt tot “le cheval” (het paard).

 

De Estafette parkeert als een perso4x Front van de Estafettenenwagen iets dat  moeilijk te verwezenlijken is bij voorwielaandrijving. Door de motor iets naar voren te plaatsen kon de wieluitslag vergroot worden. Sneeuwkettingen bij de Estafette is extra moeilijk, omdat de  voorbanden  nogal dicht  langs de besturingshendel lopen. Maar eigenlijk heb je ze helemaal niet nodig, omdat het voertuig van zichzelf al zwaar is aan de voorzijde. De Gendarmerie, die veel in Estafette’s reed, liet ze er dan ook gewoon af in de bergen. Zij maakten gebruik van winterbanden. Dit gaf nog al eens conflicten, omdat ze tegen

De verhoogde uitvoering was een later ontwerp van de heer d’ Ariveau. R 2137 Pick UpIn 1957 is er een pick-up versie van gemaakt.

 

 

 

Uiteindelijk kwam in 1958 de Renault Estafette op de markt. Het was de eerste Renault met voorwielaan­drijving. Renault Estafette paste tussen de lichte Renault Juvaquatre en Renault Dauphinoise en de zwaardere Renault Voltigeur, Goelette en de Galion.

 

Bij zijn introductie in 1958 maakte men gebruik van de 850 cc motor uit de Dauphine. Voor de Estafette werd een nieuwe versnellingsbak ontwikkeld met vier volledig gesynchroniseerde versnellingen. Door zijn korte 1e en 2e versnelling kon de Estafette hellingen tot 23,5% nemen en dat met 600 kg lading. In 1961 wordt de 850 cc. Daupine motor vervangen door de 1.100 cc Sierra motor uit de Renault 8. De Renault Estafette bestelwagen zal in de 1969 uitvoering een aantal ingrijpende wijzigingen ondergaan. Zo wordt op de eerste plaats een sterkere motor gemonteerd, het interieur worden gewijzigd en zal de wagen aan de voor- en achterzijde worden voorzien van verzwaarde bumpers.

 

De cilinderinhoud van de voorin geplaatste Estafette motor wordt van 1.108 cc vergroot tot 1.289 cc. Niet alleen wordt hierdoor het maximale vermogen groter, maar ook het trekkrachtverloop gunstiger. De prestaties van de 1969 Estafette zijn daardoor hoger; de topsnelheid bedraagt nu 98 km/u.

 

Ook het interieur van het bestuurderscompartiment van de Estafette werd gewijzigd. Verbeterde stoelen, een overzichtelijker dashbord en een beter bedienbaar verwarmings- en ventilatiesysteem dragen bij tot een hoger comfort voor bestuurder en bijrijder.R 2137 verhoofd

 

De vernieuwde  bumpers zijn niet alleen hoger en dikker, maar zijn tevens voorzien van extra grote rubber stootblokken. Dit maakt de kans op beschadigingen bij het parkeren van deze, voor stadsbestelwerk uitermate geschikte wagen, aanzienlijk kleiner. In 1972 vond er nog een optische verandering aan de Renault Estafette plaats. Aan de voorzijde van de Estafette verscheen een andere gril en de luchthappers, welke boven de voorruit zaten, verdwenen.

 

Zoals bij alle Renaults biedt vooral bij de Estafette de voorwielaandrijving grote voordelen. Door het ontbreken van de cardanas heeft de Renault Estafette een lage laadvloer. Hierdoor zijn de laadmoge­lijkheden zeer groot. (Aan laadvermogen had de Estafette dan ook geen gebrek). Wat dacht je van 1.730 kroppen sla, 109 stofzuigers, 14 televisietoestellen of 25 melkbussen.

 

Het laadvermogen varieerde tussen de 800 kg en de 1.000 kg. De Renault Estafette 800 en 1000 werd in vele verschillende uitvoeringen geleverd. Dit hing samen met de gekozen carrosserie-uitvoering, want de Estafette was leverbaar als korte en lange bestelwagen, Pick-up, kampeerauto, Microbus en Alouette. Deze laatste was een microbus met ramen in het dak. De Renault Alouette bied plaats aan acht personen. De Alouette vervoert op zeer comfortabele wijze bijvoorbeeld kinderen, werkteams met hun gereedschappen etc., maar is ook zeer geschikt voor het hele gezin voor gebruik in het weekend of tijdens de vakantie.

 

Heel bekend is natuurlijk de verhoogde versie , een Estafette met een polyester hoed op.Dit polyester dak was overigens het eerste inRenault Estafette 800 met verhoogd dak en schuifdeur links voor. serie vervaardigde kunststof onderdeel bij Renault De Estafette werd eind 1960 ook naar Nederland geëxporteerd De carrosserie werd in vier modellen vervaardigd: de bestelwagen, de bestelwagen met verhoogd dak, de bestelwagen met huif en een wagen, welke op maat kon worden opgebouwd, uitgaande van de Pick-up uitvoering.

Al deze Renault Estafette modellen hebben echter veel punten gemeen. In de stad is de grote wend­baarheid een bijzonder belangrijke eigenschap. De totale lengte van maar 4,09 m. voor de korte bestelwagen en 4,46 m. voor de lange bestelwagen speelt hierbij een grote rol. De korte draaicirkel (resp. 9,30 m. en 10,80m.) komt uitstekend van pas bij het parkeren. De 1.289 cc motor blijft ook bij de zwaarste belading sterk en pittig en is toonaangevend voor zijn klasse.

 

Onderhoud blijft tot een minimum beperkt. De koeling geschiedt via een gesloten circuit. De korte Estafettes zijn er in vier uitvoeringen: type 800 en type 1000 met standaarddak, nuttig laadvermogen 5,28 ccm; type 800 en type 1000 met verhoogd dak, nuttig laadvermogen 6,10 ccm. Het laden geschiedt via de achterdeuren. Met behulp van de schuifdeur rechts kunt u ook snel zijwaarts lossen. Ook het bestuurdersportier kon met een schuifdeur geleverd worden. Het bijrijders portier is een normaal naar voren scharnierende deur, maar kon tevens met een schuifdeur worden geleverd. De laadruimte kon dan bereikt worden via de achterdeuren.Estafette met links & rechts een schuifdeur naar de cabine Deze uitvoering is vrij zeldzaam. Op de vloer bevinden zich verankeringpunten voor het vastzetten van de lading. Voor degenen die meer laadvermogen nodig hadden, is er ook een Estafette 1000 lang met verhoogd dak leverbaar.

Net als de andere besteluitvoeringen, kan ook dit type worden uitgevoerd voor specifieke toepassingen. Zoals voor rijdende winkels met koelinstallatie (bakkers, slagers, vishandelaren e.d.), ambulances, koelwagens, vleestransport, enzovoorts.

 

Hoewel de Estafettemodellen bedrijfswagens zijn, is het komfort voor de chauffeur niet vergeten. Er is alles  gedaan om vermoeidheid te voorkomen. De comfortabele stoelen hebben een doordachte constructie.

Interieur van de Estafette 

Links voor aan de bestuurderszijde. Deze kon open gereden worden. Had een schuifdeur op bestelling 

De chauffeursstoel is horizontaal verstelbaar, zodat steeds de gunstigste zithouding kan worden ingenomen. De panoramische voorruit biedt een prima uitzicht. Het remsysteem heeft geschei­den circuits en wordt hydraulisch bediend. Het ene circuit werkt op alle vier de wielen en het andere, onafhankelijk, alleen op de voorwielen. Ook een vacuüm rembekrachtiger (Mastervac) is bij de Estafette type 1000 standaard. Evenals een automatische remkrachtbegrenzer 

 

 

De Renault Estafette had in zijn tijd concurrentie van de Citroen HY, de Fiat 238, de Peugeot J5/J7 en de Peugeot D4, de VW Transporter, de Ford Transit en de Barkas uit de DDR.

 

Ook de Verenigde Staten ontkwamen niet aan de Estafette. De gesloten bestelwagen werd geleverd als Petit Panel, de verhoogde versie als Hi Boy. De personenwagen als Petit Wagon en de Pick-up als Petit Truck.

 

Het einde van de Estafette kwam in 1980, toen hij werd opgevolgd door de nog steeds succesvolle Traffic serie.Renault Estafette Micro car de Luxe